Kapitel 2 - Hjälp, jag fastnar!

2/27/2014

Svetten rann längs med ryggen och hjärtat dunkade fortare, fortare. Jag tittade mig runt omkring och upptäckte en kniv bakom ett säkerhetsglas.

Jag krossade rutan och satte kniven mellan hissdörrarna och bände och vände, slet och drog. Ingenting hände. Jag satte mig ner på golvet och tårarna började rinna på mina kinder.

När jag suttit en stund och funderat på vad jag skulle göra hörde jag ytterdörren slå igen och någon komma i trappan. Jag började banka och ropa på hjälp.  Jag hörde någon som pustande och frustande kom högre och högre upp. Till slut hörde jag en röst som frågade om jag fastnat i hissen.

”Ja” ropade jag.

Kvinnan ringde 112 till brandkåren som kom och hjälpte mig ut.
När jag kom upp till min kompis hade han bakat vaniljbullar som vi tog med oss in på hans rum.
När vi fikat färdigt undrade min kompis om vi inte skulle leka brandmän och klättra ut genom hans fönster.

Han gick och hämtade sin pappas stege...

Författare: Centrumskolan 1b

5 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande! Vi är nyfikna på vad som kommer att hända nu. De är ju på våning 9!!!

Klass 4, Ringsbergskolan

Anonym sa...

Vi tyckte att innehållet var spännande och lite läskigt med att han fastnade i hissen. Vi tycker också det ska bli spännande att få veta fortsättningen om man kan gå ut på en stege på nionde våningen.Klass ett på Ringsbergskolan

Anonym sa...

Som brandman vet jag att så långa stegar som upp till nionde våningen inte brukar finnas. Och jag hoppas att de inte leker med stegar och fönster så högt upp. Detta låter farligt!!..
Petter, brandman till yrket

Rebecca Borg sa...

Vilken tur att Olle och hans kompis bestämde sig för att inte klättra ut i alla fall.

Det är så spännande det här - och vilka duktiga författare ni är.

Anonym sa...

Snyggt skrivet, det kommer bli spännande att följa fortsättningen!! Vad duktiga ni är, fortsätt så // Hälsningar 5B Centrumskolan

Skicka en kommentar