Kaptiel 25 - Bagaren Bengt Bakar Bullar, Bullarna Blev Brända!

4/02/2014

Alla blir förvånande och tittar på märket. Jag funderar en stund på vem det kan vara men avbryts snart av mamma som misstänker att Doktor X kan ligga bakom detta.

- Varför tror du det? frågar Bobs mamma.
- För 20 år sedan var Doktor X min pojkvän och då såg jag massor med fåglar i hans källare. Jag såg olika ritningar på väggarna och en detaljerad ritning över en stor metallfågel. Jag blir förvånad och frågar:

- Har ni varit ett par? Vet pappa om detta?
- Nej, jag har hållit det hemligt i 20 år, annars hade pappa blivit ledsen. När jag fick reda på att Doktor X var ond har jag försökt förtränga honom men han dyker hela tiden upp.

Plötsligt kommer två fåglar flygande. De sätter sig på en gren och vi hör att de börjar prata med varandra. Jag känner igen den ena rösten, den andra är främmande.

-Vänta, tysta! Jag tycker att jag känner igen den där rösten! viskar jag till de andra.
Alla sitter knäpptysta och försöker höra.
-Vem kommer den ifrån då? viskar Julia.
-Det är pappas röst! säger jag.
Alla kollar sig omkring och ser fåglarna sitta där uppe på grenen och prata.

-Thomas! Är det du? ropar mamma.
Det låter lite som när mamma i vanliga fall ropar ’’Maten är klar!’’.
Den ena fågeln glidflyger ner till oss och störtlandar på pappret.

-Rebecca! Gud vad glad jag är att se dig! säger pappa.
-Vad har hänt med dig pappa? frågar jag.
- Doktor X har förvandlat mig till en fågel! säger pappa förtvivlat.
- Men hur kan han ha gjort det? Doktor X blev ju snäll?
- Han var bara snäll i 10 minuter. Ni måste skynda er nu!
- Varför då? frågar jag pappa.
- Vi får ta det sen! Nu måste ni skynda er in i bilen! skriker pappa till oss.

Vi skyndar oss bort mot bilen när pappa kommer på:
- Ni ska köra till slottet och gå till porten. För att komma in måste ni säga lösenordet:
Bagaren Bengt Bakar Bullar, Bullarna Blev Brända!

Precis när pappa sagt lösenordet attackerar den andra fågeln pappa.
-Pappa! skriker jag.

Det är ingen vanlig fågel. Det är en fågel av metall, lika stor som en örn och med röda laserögon …

Författare Ulriksbergskolan 5B

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad spännande att vet vad som händer i nästa kapitel!
Ali.A 3B Centrumskolan

Anonym sa...

jag gillade meningen bagare Bengt bakar bullar, bullarna blev brända. Hur tänkte ni

Anonym sa...

OJ, vad bra

Skicka en kommentar